Het online domein van de Nederlandse wijn
Nederlandse Wijnwinkel Streekwijnen
Nieuws - 30 augustus 2024

Nederlandse Streekwijnen neemt De Nederlandse Wijnwinkel over

Nederlandse Streekwijnen van Patrick van der Fits versterkte onlangs zijn positie als verkoper van Nederlandse wijnen. Het bedrijf nam De Nederlandse Wijnwinkel over. Dat is groot nieuws in het wereldje van de Nederlandse wijn. De Nederlandse Wijnwinkel was in 2011 nog een pionier en ontpopte zich gaandeweg tot een specialist in de verkoop van Nederlandse wijnen. Eigenaren Johan Vermij en Joris van Zoelen zetten er nu een punt achter om met nieuwe projecten aan de slag te gaan. Patrick van der Fits was voor het duo de belangrijkste overnamekandidaat.

De Nederlandse Wijnwinkel werd in 2011 opgericht door Van Zoelen. Hij verbaasde zich erover dat restaurants de mond vol hebben over streekproducten, maar hun gasten wel een kaart met wijnen uit Australië en Zuid-Amerika voorleggen. De Nederlandse Wijnwinkel was de eerste aanbieder van alleen maar Nederlandse wijnen aan horeca en consument. In 2016 nam Vermij het bedrijf over, maar in 2022 stapte Van Zoelen weer in. Het merk De Nederlandse Wijnwinkel blijft bestaan, maar het duo dat een stukje geschiedenis schreef doet een stapje terug.

Kritisch op kwaliteit

“Al die jaren stopte ik met enorm veel plezier mijn tijd en energie in de wijnwinkel”, vertelt Vermij. “De Nederlandse wijnbouwsector maakte de afgelopen 10 jaar een enorme ontwikkeling door. Het aantal domeinen groeide en de kwaliteit verbeterde. Ook de laatste jaren kwam er weer een aantal heel mooie wijnhuizen bij.” Van Zoelen bevestigt dat er veel veranderde. “Het is een wereld van verschil. Wij bleven voortdurend kritisch op de kwaliteit van ons assortiment, ook als we daarom soms ‘nee’ moesten verkopen aan onze afnemers.”

Overnamekandidaat

Naast de sector zelf groeide ook het aantal online winkels, maar het aanbod bleef beperkt. Vermij benadrukt dat Nederlandse Streekwijnen in een paar jaar tijd is uitgegroeid tot de beste en meest professionele verkoper van Nederlandse wijnen. “Toen wij besloten om afstand te doen van De Nederlandse Wijnwinkel was hij onze enige overnamekandidaat. De deal was vrij snel rond. Ik hoop dat met het samengaan van onze wijnwinkels er nu een mooie speler op de markt actief is die voldoende omvang heeft om de Nederlandse wijn bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.”

Neusje van de zalm

Daar lijkt het op. “Wij kunnen nu de wijnen van pakweg 65 Nederlandse wijnhuizen aanbieden aan de zakelijke markt en de consument”, vertelt Van der Fits. Nederlandse Streekwijnen voegt met het aanbod van De Nederlandse Wijnwinkel het neusje van de zalm aan zijn assortiment toe. Daar is Van der Fits trots op. De Nederlandse Wijnwinkel verdwijnt niet. Het iconische bedrijf heeft een nieuwe eigenaar, die in de bedrijfsvoering trouw blijft aan de oorspronkelijke missie van de pioniers.  

Terug naar boven