Ons restaurant bestaat nu bijna 25 jaar. Het was in 2001 best een waagstuk om een restaurant te beginnen dat (alleen) Limburgse wijnen schenkt, maar dat is typisch Annaline. Er zitten hier in Maastricht een heleboel restaurants. Dan komt het erop aan je te onderscheiden. Natuurlijk komen onze gasten in de eerste plaats naar ons toe voor het restaurant, maar meteen daarna komt de beleving met Limburgse wijn. Dat was het doel.
Annaline Doelen
Het duurde wel pakweg 18 jaar voordat ik zover was. In de jaren ’90 kwam ik in contact met Mathieu Hulst van de Apostelhoeve. Ik was afgestudeerd vinoloog en we kwamen elkaar tegen in onze proefgroep. Er ontstond een vriendschap. Ik verzorgde rondleidingen op de hoeve en viel daar met m’n neus in de boter. De wijnen van de Apostelhoeve stonden toen al op onze kaart, maar ik was nog niet zo gefascineerd van andere Limburgse wijnen. Dat was toen nog een beetje te vroeg.
Gaandeweg kreeg ik steeds meer respect voor de prestaties van de Apostelhoeve. In 2010 concludeerde ik dat Limburgse wijnen over de hele linie steeds beter werden. In de eerste jaren van Mes Amis zette ik internationale wijnen naast die uit Limburg. Dan liet ik de gasten proeven en vergelijken: “Raden maar! Welke wijn komt uit de regio?” 9 van de 10 keer dachten ze dat de streekwijn de internationale was. Toen wist ik zeker dat ik nog meer met Limburgse wijnen wilde werken.
Sinds 2018 schenken we alleen Limburgse wijnen. In dat jaar stonden we op het Preuvenemint in Maastricht, het grootste culinaire openluchtfestival van de Benelux. Daar presenteerden we 40 Limburgse wijnen die we geselecteerd hadden. Dat vonden de wijngaardeniers geweldig. Als blijk van waardering riepen ze mij uit tot Ambassadeur van de Limburgse wijn. Dat betekende veel voor mij. Het was een puur compliment, een schouderklopje.
Tegen chauvinistische Fransen en Italianen zei ik: “Sorry, ik heb niets anders. Dan moet u water drinken.”
In de regio was nog niet iedereen overtuigd van de kwaliteit van onze eigen wijnen. Vooral de randstedelingen die een weekendje naar Zuid-Limburg kwamen, waren erg enthousiast. “Wow, hebben ze hier wijngaarden!” De locals wisten dat natuurlijk wel, maar ze waren ook wel sceptisch: “Ik heb het weleens geproefd, maar het is niks”. Dat prikkelde mij des te meer. De locals moest ik meer overtuigen dan de mensen van buitenaf. Dat is altijd zo gebleven.
Het beste voorbeeld zijn mijn Franse en Italiaanse gasten. Dat zijn doorgaans heel chauvinistische mensen. Als ze hier binnenstappen en ontdekken dat we alleen Limburgse wijnen schenken, vinden ze dat eigenlijk helemaal niks. Dat kun je wel raden. Dan zeg ik: “Sorry, ik heb niets anders. Dan moet u water drinken.” Nou, dan moet het maar. Als ze aan het einde van de avond vertrekken, zijn ze echt onder de indruk. Het publiek reageert nog steeds verbaasd en verrast.
Sinds 2010 ging de kwaliteit met grote stappen vooruit. Na 2020 hadden we, met uitzondering van 2023, een serie heel goede wijnjaren. Soms hoor je nog wel eens dat mensen Nederlandse wijn duur vinden. Daar ben ik klaar mee. Een Elzasser wijn of een Bourgondische wijn is veel duurder. Bovendien is de kwaliteit prima. Het is geen bocht meer. Kwaliteit kost geld. Ons jonge publiek drinkt graag wijn. Voor een cocktail tellen ze zomaar € 15 neer. Dus waarom niet voor een goed glas wijn?

Annaline Doelen
Het restaurant is een begrip in de Limburgse hoofdstad. Gerechten met zoveel mogelijk producten uit de streek combineert het met wijnen uit Belgisch en Nederlands Limburg, aangevuld met wijnen uit Wallonië. Nu Annaline in het restaurant een stapje terug doet, leert ze het vak van wijnmaker. Dat doet ze door onder begeleiding van Ruud Verstegen van Landgoed Overst praktijkervaring op te doen.
Annaline geeft een kijkje in de keuken van het restaurant en deelt haar ontdekkingen over het werk in de wijngaard.
Onze columnisten zijn geen spreekbuis van dit online domein van de Nederlandse wijn en geven hun eigen mening. Zij delen persoonlijke verhalen over het maken, schenken en verkopen van wijn van eigen bodem.
- 07 maart 2025Lageren van wijn en het kopen van een nieuwe auto
- 28 februari 2025Verbazing en verbijstering
- 14 februari 2025Bekentenis van WINELIFE smaakt naar meer
- 07 februari 2025Wijn in blik met een bitterbal
- 17 januari 2025Etiket moet consument een stuk wijzer maken