Een succesvolle wijnboer is van alle markten thuis. Hij weet niet alleen hoe je druiven teelt en wijn maakt, maar ook hoe je de flessen verkoopt. Daar komt een stukje marketing om de hoek kijken. Als je geen strategie hebt en niet weet wie je klanten zijn, is marketing schieten met hagel. Daarom hanteren wij op de Reestlandhoeve een uitgekiende aanpak. Wij weten precies waar onze klanten vandaan komen, hoe oud ze zijn, welke interesses ze hebben en waarom ze onze wijnen kopen. Deze informatie krijg je niet vanzelf, maar is de basis voor onze verkoop.
Bas Huisman
In de zomer van 2022 lanceerden wij ons e-book. Het viel ons op dat het imago van Nederlandse wijn niet zo best is. Mensen vroegen ons vaak of het wel lekker is. Om daar voor eens en voor altijd antwoord op te geven schreven we een e-boek: Nederlandse wijn, kan dat wel goed zijn? Dat maakte nogal wat los. Niet alleen bij onze klanten, maar ook bij collega’s. Ze vonden onze aanpak opmerkelijk en ook wel gedurfd. De pers wist ons ook goed te vinden. Alles bij elkaar zorgde dat in combinatie met een online marketingcampagne voor 50.000 impressies op Facebook en Instagram.
De inhoud van het e-book leverde leuke discussies op onder onze berichten. Lezers begonnen elkaar te taggen. En zo werd het e-book nog verder verspreid. Het e-book stellen we gratis beschikbaar aan iedereen die het wil ontvangen. Daarvoor moeten belangstellenden alleen hun gegevens achterlaten. Op deze manier konden wij ons e-mailbestand uitbreiden met ruim 10.000 extra lezers. Dat betekent dat 20% van alle impressies resulteerde in een daadwerkelijke download van het e-book.
Aansluitend op de download van het -ebook verstuurden we met tussenpozen van een aantal dagen een serie van 5 e-mailberichten. Daarin maakten de lezers kennis met de Reestlandhoeve en nodigden wij hen uit om een bezoek te brengen aan ons wijngoed of een bestelling te plaatsen. De verspreiding van het e-book en de aansluitende marketingcampagne zorgde ervoor dat we ruim 8.000 extra bezoekers mochten ontvangen. Op die manier is marketing niet zoiets als schieten met hagel, maar heel effectief. Het roept natuurlijk wel de vraag op hoe wij met de gegevens van onze klanten omgaan.
Al deze data zit in verschillende systemen, die aan elkaar gekoppeld zijn om de gegevens optimaal te gebruiken. De informatie blijft natuurlijk altijd het bezit van de eigenaar. Het is niet ons eigendom. Daarom hebben wij onze systemen zo ingericht dat ook Facebook, Instagram en Google e niet bij kunnen, tenzij de eigenaar daar via cookies zelf toestemming voor geeft. Ons e-mailsysteem is erg uitgebreid. Dat stelt ons in staat om te zien of lezers van onze nieuwsbrief reserveringen doen of bestellingen plaatsen. Deze rapporten helpen ons om de marketingcampagnes nog doelgerichter te maken.
Is Nederlandse wijn wel lekker? Het is een vraag waar veel wijnliefhebbers antwoord op willen hebben. Met de lancering van een gratis e-book speelden we daarop in. Het leverde heel veel extra nieuwsbrieflevers op. Met onze aanpak bewegen we hen om elke keer weer bij ons terug te komen. Door alle data te koppelen kunnen we zien wat onze marketingstrategie oplevert. Dat is de moeite waard en helpt ons enorm bij de verkoop van onze wijnen. Investeren in marketing levert meer op dan schieten met hagel.
Bas Huisman
Naast het werk in het familiebedrijf zet Bas zich in voor het vermarkten van streekproducten. Hij is voorzitter van Proef Oost, een vereniging van streekproducenten in Overijssel. Doel van de vereniging is de ontvangst van gasten op de bedrijven en vergroting van de afzet bij (semi-)overheden en bedrijven.
Bas schrijft columns over de belevenissen en ontdekkingen van de nieuwe generatie wijnboeren.
- 13 december 2024Biologische wijnbouw zet je op het verkeerde been
- 06 december 2024Champagne? Nederlandse bubbels moet je hebben!
- 22 november 2024IJswijn uit Zeeland?
- 01 november 2024Zet de revolutie van AI de wijnbouw op z’n kop?
- 25 oktober 2024Serieus in het kwadraat