Het online domein van de Nederlandse wijn
Nederlandse wijnboeren 2020
Achtergronden Nieuws - 22 november 2020

Wijnboeren plussen en minnen aan het eind van 2020

Geen uitmuntend, maar een goed wijnjaar. Dat is de conclusie van de Nederlandse wijnboeren aan het eind van 2020. Het is geen jaar om snel te vergeten. Dast staat los van de kwaliteit van de wijn! De uitbraak van corona veranderde alles. Door het toerisme in eigen land was er meer belangstelling voor Nederlandse wijn. Maar moesten hun deuren sluiten. Daardoor raakten wijnboeren een deel van hun afzetmarkt kwijt.

De meeste wijnboeren moeten het hebben van verkoop aan de regionale horeca en bij de wijngaard. Dat zegt Simon Crone. Hij is voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Wijnproducenten (VNWP). De verkoop aan de horeca stagneerde. Er kwamen tijdens de zomervakantie wel veel toeristen naar de wijngaarden. Dat zorgde voor een piekje in de verkoop. Maar inmiddels is het weer stil geworden. De coronamaatregelen zijn aangescherpt. Waar moeten de wijnboeren naartoe met hun voorraad?

Afzetmogelijkheden

Patrick van der Fits brengt Nederlandse wijn onder de vlag van Nederlandse Streekwijnen binnen handbereik van de consument. Online en in de supermarkt. “Wijnboeren zijn op zoek naar nieuwe afzetmogelijkheden. Ik word gebeld met de vraag of ik hun wijnen wil proeven en op wil nemen in mijn assortiment.” Hij merkt dat met name wijnen uit de Achterhoek in trek zijn: “Mensen zijn daar op vakantie geweest en willen hun vakantiegevoel weer in huis halen.”

Risicospreiding

Pakweg 150 wijnboeren produceren 1 miljoen flessen wijn. Dat is goed voor een omzet van ongeveer 15 miljoen euro. Dat is niks vergeleken bij de grote wijnlanden. Nederland importeert elk jaar 450 miljoen flessen. Omzet: 1,5 miljard euro. De volumes in Nederland zijn te klein voor de supermarkt. Dat beaamt Van der Fits: “Ik snap wel dat een wijnboer z’n hele voorraad niet aan 1 supermarktketen wil verkopen. Stel je voor dat de grootgrutter er een punt achter zet. Dan heb je een probleem. Een wijnboer wil het risico spreiden.”

Populariteit

In de laatste maanden van 2020 moeten de wijnboeren hun rode wijnen, dessertwijnen en bubbels verkopen. De populariteit van hun product steeg. Toeristen vonden in eigen land een verrassend goed alternatief voor het Franse chateau. Maar het is nog een uitdaging om die winst nu te verzilveren.

Terug naar boven