Het online domein van de Nederlandse wijn
Aandelen uitbreiding Reestlandhoeve
Nieuws - 26 februari 2025

Aandelen in Nederlandse wijn voor uitbreiding Reestlandhoeve

De Reestlandhoeve in Balkbrug (Overijssel) gaat uitbreiden. Het familiebedrijf combineert de teelt van druiven met het bieden van zorg. Beide bedrijfstakken groeien zo hard dat uitbreiding noodzakelijk is. Daar komt bij dat zoon Bas en dochter Lynn het bedrijf op termijn voortzetten. “Ik ben nu 60”, verklapt John Huisman. “Als er geen opvolgers klaarstonden, had ik ons bedrijf nu in de stille verkoop gezet.” Door middel van crowdfunding, uitlopend op de uitgifte van aandelen, zoekt de familie naar investeerders.

Het is nog maar 4 jaar geleden dat De Reestlandhoeve een grote wijnbarn realiseerde. Deze fraaie ruimte is in gebruik voor dagbesteding, horeca en wijnverkoop. Dat is niet langer houdbaar. De 2 bedrijfstakken zitten elkaar in de weg. “In de wijngaard ontvangen we 15.000 bezoekers per jaar. Meer kunnen we op dit moment niet aan. De dagbesteding is overvol. Er is voor beide activiteiten een eigen ruimte nodig. We kunnen niet langer op deze manier doorploeteren”, benadrukt Bas.

Krediet

De Reestlandhoeve is een sociale onderneming met veel krediet in de omgeving. Die identiteit wil het bedrijf met de uitbreiding versterken. In de plannen groeit de wijngaard van 3,5 naar 4,5 hectare. Daarnaast legt het bedrijf een halve hectare nieuwe natuur aan om de biodiversiteit rondom de wijngaard te versterken. De dagbesteding krijgt een eigen ruimte en als er voldoende investeerders instappen ook een klusschuur. “Daar maken onze mensen meubilair, insectenhotels en vogelhuisjes voor in de wijngaard.”

Wijn en zorg

Binnen het bedrijf richten John en Bas zich op de wijnbouw en Wilma en Lynn focussen op de maatschappelijke zorg. De Reestlandhoeve kiest voor een groei van beide bedrijfstakken. “De inkomsten vanuit wijnbouw en dagbesteding zijn fifty-fifty. Dat blijft zo. De stap die we nu zetten, verandert daar niets aan.” In de afgelopen jaren heeft het bedrijf rondom de wijngaard een community. Daarin zitten ook de sponsors van wijnstokken en de vrijwilligers van de dagbesteding. De community is het belangrijkste deel van de afzetmarkt van de Reestlandhoeve.

Risicospreiding

Dat is de reden dat de wijngaard niet zal groeien naar pakweg 20 hectare. “Daar zie ik geen potentie in”, legt John uit. “Een wijngaard van 4,5 hectare staat voor een productie van ongeveer 45.000 flessen. Die kan ik voor rond de € 15,00 verkopen binnen onze community. Als ik door zou groeien naar 20 hectare dan moet ik daarop inleveren, want dan kan ik niet om de handel heen.” Hij ziet de gelijk opgaande groei van wijngaard en dagbesteding ook als risicospreiding. “Vorig jaar was het met de wijn allemaal wat minder, maar ik heb ook nog de zorghoeve. Ik vind het link om op één paard te wedden.”

Aandelen uitbreiding Reestlandhoeve

Crowdfunding en sharefunding

Zonder uitbreiding zitten beide bedrijfstakken elkaar letterlijk in de weg. Maar opnieuw uitbreiden kost veel geld. “Ongeveer 3 jaar geleden las ik iets over sharefunding”, vertelt Bas. “Dat houdt in dat je als MKB-bedrijf aandelen uitgeeft om met behulp van mensen rond je bedrijf een stap naar een hoger niveau te zetten. Ik vond dat een interessant idee.” Sharefunding zou je kunnen omschrijven als crowdfunding met aandelen. In ruil voor kapitaal geef je als bedrijf aandelen uit. Het voordeel was dat De Reestlandhoeve dan niet opnieuw bij de bank hoefde aan te kloppen.

Cijfers

“De bank ziet ons aankomen”, lacht John. “Daar komt bij dat ik ook wel een beetje bankmoe ben.” De ervaringen in het verleden waren niet bepaald positief. Sharefunding vereist wel dat je alle cijfers publiek maakt. “Ja, dat was best een stap. Alles ligt nu op straat. Ik ben nooit in de cijfers van iemand anders gedoken. Die behoefte heb ik niet. Er zijn mensen die denken dat de dagbesteding booming business is. Als ze onze cijfers zien, weten ze hoe het echt zit. We moeten niet voor niets voor sharefunding kiezen.”

VOF en BV

In 2023 voerde de familie Huisman de eerste serieuze gesprekken over sharefunding. Ruim anderhalf jaar later werd de wervingscampagne gelanceerd. Daarin draait het gek genoeg echter niet om sharefunding maar om crowdfunding. “Daar balen we van”, bekent Bas. Om aandelen uit te geven moet het bedrijf een BV zijn, maar het was een VOF. Sinds kort is De Reestlandhoeve een BV. De Belastingdienst ziet dat als een nieuw bedrijf, terwijl je om aandelen uit te mogen geven 3 jaar moet draaien. “We hebben driekwart jaar op toestemming van de Belastingdienst moeten wachten en uiteindelijk was de reactie negatief.” Daardoor moet het bedrijf noodgedwongen starten met een leningstructuur en crowdfunding.

Aandelen

“Al onze investeerders stappen dus in met een leningstructuur. Na 3 jaar zien we graag dat iedereen de overstap maakt naar aandelen. De schuld die we nu hebben bij onze investeerders wordt dan onderdeel van het eigen vermogen van het bedrijf. Op die manier kunnen we mooie stappen zetten en doorinvesteren. Daar delen onze investeerders dan in mee door een winstuitkering.” John en Bas benadrukken allebei dat deze aanpak bij de identiteit van hun sociale onderneming past.

Community en betrokkenheid

“We hebben altijd gezegd dat we gelukkig zijn als we een goede boterham kunnen verdienen. Het is niet ons doel om stinkend rijk te worden. Bij sommige ondernemingen bezorgt de directie zichzelf een mooie winstuitkering. Dat gaat hier straks anders. Onze community is deel van ons bedrijf. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de bouw van onze community. De kring wordt op deze manier alleen maar groter. Deze manier van financieren versterkt de betrokkenheid.” Het blijkt te werken. Een paar weken voor de sluitingsdatum van de campagne is 85% van het minimale streefbedrag binnen.

Aandelen uitbreiding Reestlandhoeve

Sociaal

De investeerders zijn bekenden uit de community, maar ook nieuwelingen. “Mensen krijgen nu nog maar 2% rente. Het rendement is niet wat hen beweegt. Sociaal ondernemerschap spreekt hen aan. Het gaat niet alleen om de wijnbouw, maar ook om de dagbesteding. En de aanleg van nieuwe natuur en de versterking van de biodiversiteit. Dat totaalplaatje inspireert mensen om mee te doen.” Alle informatie over de crowdfundingscampagne is te vinden op een speciale website. Op zaterdag 1 maart belegt De Reestlandhoeve een laatste informatiebijeenkomst over de plannen en investeringsmogelijkheden.

Terug naar boven