Het online domein van de Nederlandse wijn
WINELIFE Nederlandse wijn

Bekentenis van WINELIFE smaakt naar meer

Een publieke bekentenis getuigt van lef. Daarom verdient hoofdredacteur Petri Houweling van WINELIFE een daverend compliment voor haar voorwoord in het nieuwste nummer. Ze schrijft eerst dat er in Nederland en België tegenwoordig prachtige wijnen worden gemaakt. “Daar hebben we tot nu toe (te) weinig aandacht aan besteed”, bekent ze daarna. De redactie wil die nonchalance nu graag goedmaken. Daarom staat het winternummer min of meer in het teken van wijnbouw in de Lage Landen. Heel mooi!

Nico Schipper

Ergens in het nummer lees ik dat Nederland zich uitstekend leent voor een uitgebreide wijntoer kriskras door heel het land. Toch is de oppervlakte aan wijngaarden peanuts in vergelijking met de 100.000 hectare in Duitsland. Misschien verklaart die bescheiden schaal wel dat onze wijnpers de Nederlandse wijnbouw lang over het hoofd zag. Dat geldt niet alleen voor WINELIFE, maar ook voor PERSWIJN. Petri geeft het ruiterlijk toe: “Als wijnjournalist reis je de hele wereld rond om mooie wijnen te ontdekken, maar gek genoeg skip je alles wat dichter bij huis gemaakt wordt”.

Het is een goede zaak dat de magazines de Nederlandse wijnbouw nu wel in het vizier hebben. Bij PERSWIJN krijgt dat vorm in een jaarlijkse proeverij en een rubriek met de briljante titel ‘Nederlandse Wijngids’. Concullega WINELIFE komt nu met een themanummer. De valkuil is dat je als wijnjournalist denkt dat je Nederlandse wijn er wel even bij kan doen. Het tegendeel is waar. Juist omdat het een niche is, moet je goed geïnformeerd en up to date zijn. Dat is nog niet zo simpel bij een sector die klein en niet zo goed georganiseerd is als in Frankrijk.

WINELIFE schrijft bijvoorbeeld in navolging van anderen dat Nederland ongeveer 300 hectare aan wijngaarden telt. Dat cijfer is afkomstig van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die zich weer baseert op de branchevereniging (een vrijwilligersclub). Dat cijfer klopt niet. Nederland telt ongeveer 400 hectare aan wijngaarden, waarvan je de meeste vindt in Gelderland en Limburg. Alleen de 5 grootste domeinen hebben gezamenlijk al een oppervlakte van 90 hectare. De cijfers van de branchevereniging kun je niet klakkeloos overnemen. Een beetje research kan geen kwaad.

De valkuil is dat je als wijnjournalist denkt dat je Nederlandse wijn er wel even bij kan doen. Het tegendeel is waar.

Het themanummer wekt de suggestie dat wijngaarden in Nederland en België allemaal vol staan met zogenaamde PIWI-rassen. Mis! Nederlandse wijnboeren telen ook volop klassieke rassen, zoals chardonnay en pinot noir. De trend is bovendien dat die teelt toeneemt. Op een speciale PIWI-pagina noemt de redactie de aroma’s van nieuwe druivenrassen nog steeds foxy, maar door de komst van nieuwe generaties is dat een achterhaalde stelling. WINELIFE heeft vooral ‘oude’ rassen als regent en rondo in beeld, terwijl die juist plaatsmaken voor betere kruisingen.

De cover rept over een koopgids van Nederlandse en Belgische wijnen. Dat schept verwachtingen. Achterin het nummer worden 19 wijnen uit de Lage Landen uitgelicht, waaronder 9 wijnen van slechts 5 domeinen uit Nederland. De redactie proefde in totaal niet meer dan een kleine 30 Nederlandse wijnen. Het nadeel van de werkwijze van wijnmagazines is dat alleen ingestuurde wijnen een beoordeling krijgen. Nederland telt meer dan 200 wijndomeinen. Die zijn samen goed voor meer dan 1000 verschillende wijnen. De piepkleine koopgids is dus niet representatief.

WINELIFE is niet het enige medium dat om het insturen van flessen vraagt. Bovendien moeten wijnboeren ook flessen reserveren voor nationale en internationale wijnkeuringen. Die leveren medailles en goede marketing op. Nu zie je (bijna) alleen domeinen met een grote productie terug in de zogenaamde koopgids, terwijl andere wijnboeren ook prachtige wijnen maken. Ik kijk uit naar het themanummer van volgend jaar. Dat mag wat meer up to date zijn. Misschien worden dat wel 2 themanummers, want Nederland en België zijn echt verschillende wijnlanden. Ga zo door WINELIFE. Dit nummer smaakt naar meer!

Nico Schipper
Column

Nico Schipper

Nico Schipper is initiatiefnemer en hoofdredacteur van Nederlandse Wijn Gids. Hij is senior woordvoerder van een landelijke zorginstelling en heeft een passie voor Nederlandse wijn.

Nico kent de wereld van communicatie en journalistiek van binnenuit. Hij volgde een paar wijnopleidingen en masterclasses over (Nederlandse) wijn. Dat inspireerde hem om het online domein van Nederlandse wijn op te zetten. Hij is vinoloog in opleiding aan de Wijnacademie.

Terug naar boven