Het online domein van de Nederlandse wijn
wijn blik bitterbal

Wijn in blik met een bitterbal

Eind vorig jaar reisde ik naar de wijnbouwbeurs Vinitech-Sifel in Bordeaux. Ik bezocht daar een conferentie over de staat van de wijnbouw in Frankrijk. En in de rest van de wereld. Had ik hooggespannen verwachtingen toen ik uit Zeeland vertrok? Ze werden in elk geval ruimschoots overtroffen. In amper een uur kwamen alle trends in de wijnwereld voorbij. Nog interessanter vond ik de frisse blik op sociaaleconomische bedreigingen en kansen.

Bruno Suter

Bedreigingen zijn er volop. De wereldwijde wijnconsumptie daalde ten opzichte van 5 jaar geleden met een zesde. Vooral rode wijn levert terrein in. De consumptie van vooral mousserende en ook witte wijn neemt daarentegen toe. Die winst maakt het terreinverlies van rode wijn echter niet goed. Dronken we met z’n allen in 2021 nog pakweg 24 miljard flessen wijn, nu zijn dat er nog maar 21 miljard.

Hoe verklaar je die forse daling? Om te beginnen dronken we vroeger elke dag wijn bij het diner. Nu doen veel mensen dat nog hoogstens één keer per week. Ook de wijnconsumptie in nieuwe markten zoals China loopt terug. Intussen daalt de totale consumptie van alcoholische dranken niet zo snel als de wijnconsumptie. Dat geeft te denken! Wat maakt wijn minder aantrekkelijk dan andere alcoholische dranken?

In het traditionele Frankrijk maakte de vrouw des huizes vroeger het diner klaar en zorgde vader voor de wijn. Hij nam zijn zoon mee de wijnkelder in om zijn keuze toe te lichten. Dat was nog eens praktijkonderwijs! Die tijd is voorbij. Opa neemt nu zijn kleinzoon mee, omdat z’n zoon het beter vindt om wat minder alcohol te consumeren. Straks is opa er niet meer en is er niemand om de wijneducatie te verzorgen.

Met het wegvallen van het praktijkonderwijs van vader op zoon begrijpt de nieuwe generatie nog minder van het fenomeen wijn. En met al z’n wijnregio’s, druivenrassen, bodems en producenten was dat sowieso al moeilijk genoeg. Dan hebben we het nog niet eens over de verminderde invloed van wijn als statussymbool (denk aan de wijndrinkende heteronormatieve man met een succesvolle carrière).

Er is nog steeds geen wijn op de markt die supergoed combineert met een Big Mac, Ramen of Bo Bun.

Intussen eten we ook anders. Een van de sprekers gaf het voorbeeld van het traditionele Franse gerecht blanquette de veau. Tegenwoordig kent nog maar 28% van de Fransen dat gerecht, terwijl 21% het Aziatische Ramen en Bo Bun al kent. Het dieet is verschoven naar meer plantaardig, maar ook naar comfort en junkfood. Veel jongeren eten niet meer thuis of laten hun diner bezorgen. Het aantal junkfood gelegenheden in Frankrijk steeg explosief. Begin jaren ‘90 waren dat er 116. Dertig jaar later 116.000.

Wat doet de wijnwereld? Die reageert zeer defensief vanwege de traditionele kijk op wijn, aldus de spreker. Ze bedacht geen oplossing voor het nieuwe menu. Er is bijvoorbeeld nog steeds geen wijn op de markt die supergoed combineert met een Big Mac, Ramen of Bo Bun. Het resultaat is dat andere dranken de slag winnen. Ik keek even op Thuisbezorgd.nl en Uber Eats. Wijn is er wel verkrijgbaar, maar in nog zeer beperkte mate. En al helemaal niet als aanbevolen pairing.

Toch zijn er kansen, volgens de spreker. Er is een tegenstelling tussen evenementen waar je bier óf wijn zou moeten schenken. Maar waarom kun je bij een rugbymatch geen wijn schenken? De bezwaren blijken vooral van praktische aard. Om wijn te drinken heb je een kurkentrekker en glazen nodig. Waarom bieden we geen wijn in blik aan? Zowel jongvolwassenen als ouderen blijken hiervoor open te staan.

Bij een groot hardrock en metal festival in Nantes werd Muscadet in blik aangeboden. Dat werd een hit. Nederland loopt natuurlijk niet achter. Op Paaspop gaat ook al wijn in blik over de toonbank. Het is wachten op de eerste Nederlandse wijn die niet op de markt komt als ideale combinatie voor wild en gevogelte, maar als perfecte combinatie met stamppot of een bitterbal.

Bruno Suter
Auteur

Bruno Suter

Bruno is wijnboer bij Wijndomein De Boe op het schiereiland Walcheren in Zeeland. De eerste wijnranken op het domein zijn geplant in 2021, de eerste druiven geoogst in 2023.

Bruno is landbouwingenieur. Hij studeerde aan de landbouwuniversiteiten van Wageningen en Bordeaux. Aan de Franse universiteit deed hij wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het klimaat op het waterpotentieel in de wijnstok. Later deed hij praktijkervaring op bij wijndomeinen in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Nu runt hij in Zeeland een wijndomein van meer dan 6 hectare.

Bruno schrijft columns over de belevenissen en ontdekkingen van de nieuwe generatie wijnboeren.

Onze columnisten zijn geen spreekbuis van dit online domein van de Nederlandse wijn en geven hun eigen mening. Zij delen persoonlijke verhalen over het maken, schenken en verkopen van wijn van eigen bodem.

Terug naar boven